O supervizi
Motto:
„Ten, kdo jde krajinou se svým klientem, týmem, se může dostat do místa, kde tápe, bloudí, hledá orientaci nebo cestu kudy se vydat dál. V takové chvíli mu může pomoci supervizor, člověk, který z nadhledu může vidět krajinné souvislosti, které jsou neviditelné pro toho, kdo krajinou putuje."
Veronika Čermáková
Kčemu slouží supervize?
Supervize významně přispívá k rozvoji kvality organizací a k rozvoji jejich služeb,
má nepostradatelný podíl na vzdělanosti organizace a vede k procesům vývoje jedince.
Supervize je metoda zaměřená na zvyšování kvality a profesionality práce v oblasti pomáhající profese.
Je celoživotní formou učení zaměřenou na rozvoj profesionálních dovedností a kompetencí supervidovaných, při níž je kladen důraz na aktivaci vlastního potenciálu pomáhajících pracovníků v bezpečném a tvořivém prostředí.
Jedná se především o rozvíjení sebereflexe vedoucí k pochopení souvislostí, vztahů, pocitů a jejich odrazu vpracovní činnosti pomáhajících profesí.
Funkce supervize:
- podpůrná,
- vzdělávací,
- řídící.
Supervize pro odbornost sociální práce a odborníka představuje možnou záruku:
- dobrého pochopení a osvojení profesionálních hodnot (supervize v systému řízení)
- dobrého rozvoje odbornosti (supervize jako součást vzdělávání)
- dobrého zvládání profesních nároků (supervize jako podpora)
Formy supervize:
- odborná (případová)
- individuální nebo sdílená ve skupině, případně v balintovské skupině
- týmová supervize a supervize řízení
Supervize mohou využít jednotlivci, týmy či organizace, státních i nestátních zařízení,
Co je úkolem supervize?
Zaručovat dobrou úroveň dané odbornosti, přičemž odbornost je vymezena:
- znalostmi, technikami a odbornými dovednostmi (vědomím)
- etikou a hodnotami (svědomím)
Lidé, kteří pracují slidmi, by se měli stále proměňovat a růst.
Supervize by měla pracovníkům pomoci, aby si byli vědomi vlastních motivací, které je vedou k přijetí tohoto povolání, aby byli schopni reflexe svého jednání a postupů.
Supervize je činnost, při které prostřednictvím zaměřeného pozorování a cílených otázek uvažujeme nad kvalitou péče o klienta a zvyšujeme pracovníkovu schopnost reflexe vlastní práce a sebereflexe.
Supervize se vztahuje k cíli naší práce. Zaměřuje se přitom na proces, jakým daného cíle dosahujeme, a na vztahy, které jsou vpomáhajících profesích snad nejdůležitějším prostředkem, kterým naše cíle naplňujeme.
Zaměřit se na vztah znamená vzít v úvahu jednotlivé strany vztahu - pracovníka a klienta - a komunikaci mezi nimi včetně přenosových a protipřenosových prvků.