Intervence sociálního pracovníka v systému klienta

„Loď, která se nikdy neodváží opustit kotviště, nikdy neztroskotá, to ale není její účel. Podobně lidská bytost, která se nikdy neodváží vydat se do neznámých končin svého života, se nikdy nezraní – to však není smyslem lidského života. Byli jsme stvořeni, abychom procházeli růstem, k němuž dochází, když se vydáme jako cestovatelé životem do cizokrajných míst.“

Do méně známých končin profesního života se vydal tým třebíčských sociálních pracovníků společně s lektorkami TREMEDIAS v rámci vzdělávacího programu „Intervence sociálního pracovníka v systému klienta“. Ve dvoudenním setkání byla příležitost vydat se do ne/známých končin koučovacího přístupu ve vazbě na práci se systémem klienta. Účastníci měli například příležitost prozkoumávat své profesní role a Ego stavy (Rodič, Dítě, Dospělý) skrze které vstupují do vztahů s klienty a zamýšlet se nad dopady způsobů svých intervencí.

A jaké byly odezvy účastníků?

Přinášíme několik odpovědí…

Které z dílčích témat kurzu bylo pro vaši praxi nejpřínosnější?

  • teorie rolí – sebepoznání
  • praktické ukázky a nácvik koučovacího přístupu s možností využití v sociální práci
  • Ego stavy – rodič, dítě, dospělý, podněty k zamyšlení, jak to mám já ve vztahu s klienty
  • práce na seberozvoji vlastního JÁ
  • nové přístupy a postupy pro praxi

Co považujete za silné stránky lektorského zajištění?

  • profesionalita, lidskost, znalost
  • odbornost, empatie, kreativita
  • schopnost nadchnout pro nové přístupy a pohledy na sociální práci

Děkujeme za příležitost vstoupit společně se sociálními pracovníky do méně známých končin.

Mgr. Alena Dokulilová a Mgr. Iva Neumanová

Říjen 2023

Aktuálně

22. října 2024

Kurz „INTERVENCE SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA V SYSTÉMU KLIENTA“ v Jihlavě

Lektorský tým spolku TREMEDIAS podpořil  ve dnech 17. – 18. 10. 2024 profesní rozvoj sociálních pracovníků v dovednostech koučovacího přístupu v kontextu přímé práce s klientem a jeho systémem.  Z odpovědí účastníků vzdělávacího programu:

Co nového jste se v kurzu naučili a v čem vám to může pomoci ve vaší práci?

  • Dostalo se mi uvědomění, že v koučovacím přístupu není potřeba mít svůj názor, že je možné nechat vše více na klientovi a dovolit si použít koučovací techniky jako např. škálu či balanční kolo.
  • Oslovily mne nové pomůcky pro přímou práci s klienty (sada koučovacích kostek) pro vizualizaci systému kolem klienta, kdy je možné získat rychlý a přehledný náhled na situaci včetně role sociálního pracovníka a jeho dopadů zvolených intervencí.
  • Uvědomila jsem si, že je klient opravdu největší expert na svůj život a že s tím může pracovat jen on sám, my ho můžeme pouze podpořit. Děkuji za nový pohled na přímou práci s klienty a za nové techniky.
  • Pro mne to bylo téma nepřebírání zodpovědnosti za klienta, posilování klienta v jeho kompetencích tak, aby byl samostatný a nebyl závislý na sociální službě či na sociálním pracovníkovi.
  • Naučila jsem se spoustu věcí, jak více vnímat klienta, vztah s ním, komunikaci s ním. Oslovilo mne téma využívání otevřených otázek.
  • Získala jsem náhled na to, jak můžeme ve vztazích s klienty fungovat – dramatický trojúhelník manipulátor, oběť a zachránce. Jak se vztahuji s klienty skrze Ego stavy Rodič, Dítě, Dospělý a co tím klientům přináším.

© Copyright TREMEDIAS, spolek, všechna práva vyhrazena.